Murzynek - Grootmoeders chocolade cake


Paar weken geleden heb ik aan ons moeder gevraagd voor enkele oude, lekkere recepten die ons bomma vroeger maakte. Een daarvan was deze Murzynek, een vochtige chocolade cake met chocolade glazuur op. Sinds ons moeder mij dit recept heeft gegeven vroeg ze elke dag wanneer ik hem ging maken. Nu snap ik waarom. Ondanks dat het een chocolade cake is is de chocolade niet overheersend. De textuur is dik en vochtig, maar niet zwaar. Heerlijk gewoon, pas wel op want hij gaat gemakkelijk naar binnen. Binnen de vier dagen was deze cake bij ons helemaal op!

Het was wel een hele klus om deze cake te maken. Mijn bomma woont in Polen dus het heeft even geduurd voor ze met moderne technologie de recepten had doorgestuurd (met wat hulp natuurlijk). Dan was het probleem dat de recepten in het Pools stonden en ik dit niet versta. Lang leven de mama die alles kon vertalen. Dan probleem nummer twee, het recept vroeg om een 'klomp boter' en 'thee glazen suiker/bloem/..' . Ik heb dit alles een beetje bij geschaafd en in een 'modern' recept gezet en hij was bijna zo goed als die van de bomma!


Hij ziet er misschien niet uit, maar ik wou het op een 'ouderwetse' manier presenteren. Op een bord, kwak de glazuur erop die er langs alle kanten kan afdruipen en bedekt met een lekkere crunch.

De ingrediënten:

voor een ronde vorm van 24cm.

  • 250 gram boter
  • 110 ml melk
  • 350 gram suiker
  • 4 lepels cacao
  • 4 eieren, gesplitst
  • 280 gram bloem
  • 1 thl bakpoeder
  • 1 thl extract naar keuze. Ik heb 1/2 amandel en 1/2 vanille gebruikt

De bereiding:


- in een kookpot smelt de boter, melk, suiker en cacao op een klein vuurtje. Roer goed 
- wanneer alles gesmolten is zet je van dit mengsel 100 ml opzij en giet je de rest in een grote mengkom. Laat voor de helft afkoelen (1)
- zeef de bloem en de bakpoeder over de mengkom met het mengsel
- meng dit alles met een mixer of met de hand onder elkaar (2)
- meng er de eierdooiers (het gele) en de extract bij
- in een andere mengkom klop de eiwitten luchtig (3) 
- neem 1/4 van de opgeklopte eiwitten en meng dit onder het chocolade mengsel. Het chocolade mengsel is vrij dik en door dit te doen maak je het wat losser
- vouw er de rest van de eiwitten onder tot je geen wit meer zit en alles onder elkaar zit (4)


- bedek de bodem van de vorm met bakpapier en vet de zijkanten in
- giet het beslag in de bakvorm
- bak 60 min op 175°C
- haal uit de oven en laat even afkoelen in de vorm. Verwijder de vorm en laat verder afkoelen op een koelrek
- indien het chocolade mengsel, die je in het begin apart hebt gezet, dik is geworden kan je dit voor 10 seconden in de microgolf opwarmen


- giet dit mengsel over de cake en decoreer naar wens. Ik heb chocoladeschilfers en pinda noten gebruikt. Je kan ook bv kokosnoot, poedersuiker, andere noten, hagelslag, .. gebruiken. Of je kan het ook gewoon enkel houden op de glazuur


Smakelijk!

Reacties