Red velvet cupcakes

Ik heb nog nooit iets red velvet gemaakt of gegeten. Dus toen ik deze maakte had ik geen idee wat ik kon verwachten. Ik wist dat er karnemelk in zat en hier ben ik geen fan van, daarom stelde ik het maken altijd maar uit. Maar sinds iedereen met veel lof over red velvet spreekt moest ik het toch eens proberen. 
Toen ik mijn eerste hap nam van deze cupcake was ik erg aangenaam verrast. Het was een zeer luchtig cakeje en de karnemelk proefde je niet, eigenlijk proefde ik niet veel. (De dag nadien hadden ze meer smaak) Op voorhand had ik al besloten om deze ook te maken met gewone melk. Hier was ik eerlijk gezegd meer tevreden over. Bij deze proefde je alles wat erin zat, ze waren ook veel zoeter. 
Red velvet word vaak gegeten met roomkaas frosting, daarvoor zou ik dan karnemelk gebruiken. Wil je de cupcakes gewoon zo eten zou ik er gewone melk indoen.


De ingrediënten:

maakt 15-16 cupcakes

  • 325 gram bloem
  • 300 gram suiker
  • 12 gram cacao
  • 1 thl bicarbonaat
  • 1 thl zout
  • 175 ml plantaardige olie
  • 225 ml karnemelk of gewone melk
  • 2 medium eieren
  • rode kleurstof. 1 lepel vloeibare kleurstof of 2 thl gel kleurstof (ik heb de gel kleurstof Red Red van Wilton gebruikt)
  • 1 thl azijn
  • 1 thl vanille extract

Hoe maak je ze:


- verwarm de oven op 190°C
- in een kom zeeg en meng de bloem, cacao, bicarbonaat en zout. Zet opzij
- in een andere mengkom voeg de olie toe 
- voeg daarbij de kleurstof en azijn. het zal lijken of de kleurstof niet wilt oplossen, maar zodra je er de suiker bij voegt komt het allemaal goed.
- meng er nu de suiker bij
- als laatste meng je er de melk bij
- giet de droge mix volledig bij de andere ingrediënten en meng, dit kan je gewoon met de hand doen.
- zodra de droge ingrediënten er half onder gemengd zijn voeg je de vanille en de eieren toe
- meng tot alles een geheel vormt
- verdeel meteen over de cupcakes vormen en bak 15 min op 190°C
- verlaag dan de oven naar 180°C en bak verder voor 20-30 min. Mijne hadde 25 min nodig.

Als het beslag gemaakt is moet je de cupcakes ineens bakken, je kan het beslag niet laten staan. Als je, zoals ik, een kleine oven hebt en maar zes cupcakes tegelijk kunt bakken maar meer wilt, maak dan de helft van het beslag, bak deze en als deze klaar zijn kan je nog eens de helft maken.

Reacties