Zwitserse botercrème

Hier thuis lust niemand botercrème, behalve ik... Daarom is het èèn van mijn levensdoelen om de perfecte botercrème te vinden zodat mijn familie er ook van kan geniet zoals ik. Dit was al deels gelukt met de Nutella botercrème, maar dat is dan weer chocolade en daar zijn ze hier deels ook niet zot van. Tot ik deze Zwitserse botercrème maakte, ik lieg niet als ik zeg dat mijn moeder de spatel aan het aflikken was. Deze botercrème is van smaak niet te zoet en van textuur lekker romig ipv 'boterig' zoals meeste botercrèmes.

De ingrediënten:
voor 30 cupcakes en meer als genoeg voor een cake


helft van het recept

6 grote eiwitten
300 gr suiker
240 gr poedersuiker
170 gr crisco
455 gr boter
1 lepel vanille extract













De bereiding:

- in een dubbel boiler meng de suiker en de eiwitten
- blijf roeren tot de eieren een temperatuur van 45°C heeft bereikt en de suiker gesmolten is. ik doe altijd een non-latex keukenhandschoen aan en meng met de hand. het mengsel zou iets warmer moeten worden dan je lichaamstemperatuur en door het wrijven van het mengsel tussen je vingers voel je of de suiker gesmolten is of niet. dit duurt maar enkele minuten
- doe dit in een mix kom en mix tot je zeer stevige pieken hebt. ze stevig als maar kan. duurt ongeveer 5-10min


- meng er de poedersuiker bij
- zorg ervoor dat de crisco en de boter op kamertemperatuur zijn en voeg samen
- tijdens het mixen voeg je deze in 3 keer snel na elkaar bij de eieren
- mix tot het glad en een geheel is
- voeg de vanille en eventueel kleurstof toe
- roer het met de hand nog even om voor een gladder geheel

kan 4 dagen in een gesloten container op kamertemperatuur bewaart worden of 2 weken in de koelkast of 2 maanden in de vriezer

op de foto's zie je telkens de helft van het recept. ik heb deze gebruikt voor mijn voetbal taart. goed maar dat ik de helft van het recept had gemaakt want pas toen ik al de eieren bij de suiker had gedaan besefte ik dat ik enkel de eiwitten nodig had en niet de gelen. het laatste eigeel was natuurlijk kapot gegaan dus kon ik opnieuw drie eieren splitsen. kun je je voorstellen dat je deze fout maakt na ei nr 6? pfieuw

Reacties