No bake cheesecake

Heerlijke kaastaart die niet met roomkaas wordt gemaakt maar met mascarpone en yoghurt. 


Hoe wordt het gemaakt:
ik gebruikte een springvorm van 26cm


De korst

De ingrediënten: 

155gr koekjes (+- 20), eender welke: speculaas, petit beurre, bastogne,..

100 gr boter op kamertemperatuur 
De bereiding:

- verkruimel de koekjes. dit kan je in een blender doen, of in een zakje en een deegroller. ik heb ze in kom gedaan en met de platte kant van een vleeshamer geplet en verkruimelt. ik heb er enkele stukjes ingelaten voor variatie en het krokante.
- voeg de boter bij de koekjes kruimel en meng deze met de hand. zorg ervoor dat er geen boter meer zichtbaar is en dat alle kruimels een laagje boter heeft
- bedek je bakvorm met bakpapier en stort er de kruimels in. vul de bodem en druk goed aan. 
- zet in de koelkast voor 30 min of in de vriezer voor 10 min
De vulling

De ingrediënten:
14 gr gelatine poeder
115 ml koud water
115 ml gekookt water
OF
1 3/4 lepel Agar poeder
250 ml koud water

500 gr mascarpone
200 gr zware/volle yoghurt
160 gr poedersuiker
1 lepel vanille
Gelatine:
- giet het koude water in een kommetje, voeg er al roerend de gelatine poeder bij. Gebruik een klopper/garde zodat je geen klontertjes hebt.
- laat 5 minuten staan
- giet er al roerend het net gekookte, nog warme, water bij

Agar:
- stooi de agar over het water en laat staan tot je het nodig hebt

Vulling:
- Mix de mascarpone, de poedersuiker en de yoghurt samen tot een geheel
- meng er de vanille onder
- voeg al roerend de gelatine/agar toe.
- giet dit over de korst en zet in de koelkast voor 4-5 uur.

ziezo, klaar is kees
Ik eet mijn kaastaart altijd graag met een beetje slagroom en veel kersen topping. Ik serveer de kersen apart zodat de mensen die geen kersen lusten toch nog gewoon de kaastaart kunnen eten. 


Smakelijk!
Hij ziet er misschien een beetje klein uit, maar geloof mij, een normale serveer portie is meer als genoeg.

Reacties